Promosi Mahrajan Thaqafi ke-4

Saturday, February 7, 2015

Maulidul Rasul

Seperti yang diketahui Rasul Kita Nabi Muhammad lahir pada 12 rabi'ul awal tahun gajah.Bersamaan 23 April 571 iaitu pada hari Isnin.Tahun Gajah ini diperkira jatuh pada tahun 570 masihi & 52 tahun sebelum Hijrah.Nama tahun ini diambil sempena peristiwa penyerangan kota makkah oleh tentera bergajah Abrahah. Baginda adalah Nabi dan Rasul Terakhir yang di utus oleh Allah.Setiap tahun pada hari itu, umat islam di seluruh dunia akan mengadakan majlis memperingati keputeraan Nabi Muhammad s.a.w dengan mengadakan beberapa acara seperti perarakan, ceramah dan sebagainya. Banyak kelebihan dan keistimewaan yang akan dikurniakan oleh Allah S.W.T  kepada mereka yang dapat mengadakan atau menghadiri majlis Maulidur Rasul.Kita dapat lihat betapa besarnya kelebihan orang yang memuliakan majlis keputeraan Nabi Muhammad S.A.W kerana bila berniat sahaja hendak mengadakan Maulud Nabi, sudah pun dikira mendapat pahala dan dimuliakan. Sememangnya bernazar untuk melakukan sesuatu yang baik merupakan doa dan dikira amal soleh.Seiringan dengan Itu kita haruslah sentiasa mengingati tarikh kelahiran rasul kita.Selain itu,kita mestilah banyak berselawat kepada bagina kerana di akhirat kelak hanya baginda sahaja yang boleh memberi syafa'at kepada kita.
  
Seiringan dengan itu Sekolah Menengah Ibn Khaldun telah mengadakan sambutan Maulidul Rasul pada Hari Jumaat 16/1/2015.Majlis bermula pada pukul 3 petang selepas solat jumaat.
Majlis ini dimulakan dengan bacaan Al Quran Oleh Syed Ahmad Munzir dari tingkatan 5 Fathonah.Diteruskan lagi dengan Selawat ke atas nabi kita RasulAllah S.A.W. Selawat ini Diketuai oleh Ahmad Ayyub dan kumpulan nasyidnya Shoutul Fityan.
Majlis Diteruskan lagi dengan Ceramah yg disampaikan oleh ustaz Muhammad.Beliau menyampaikan ceramah dalam bahasa arab dan diterjemahkan oleh ustaz Umar Aiman.Diantara kata-katanya yang disampaikan termasuklah RasulAllah S.A.W tidak menggalakkan perang diantara manusia sesama manusia.RasulAllah S.A.W juga seorang yang mencintai haiwan.RasulAllah S.A.W juga adalah seorang yang tidak sombong dengan sesiapa mahupun orang itu membenci dirinya.Baginda adalah orang yg kita mesti jadikan contoh kerana baginda adalah sebaik baik manusia.Kita seharusnya Mengambil ikhtibar daripada ceramah yang telah disampaikan.Akhir Sekali Majlis di akhiri dengan bacaan Tasbih Kafarah dan surah Al Asr.


0 comments:

Post a Comment